خرید از سراسر دنیا


» چگونه کیفیت یادگیری و مطالعه خود را بالا ببریم.

چگونه کیفیت یادگیری و مطالعه خود را بالا ببریم.

چگونه کیفیت یادگیری و مطالعه خود را بالا ببریم.

همیشه خواندن درس و یادگیری برای دانش آموزان یک مساله مهم و پیچیده بوده است بسیاری گمان می کنند یادگیری فقط حفظ کردن یک مطلب خاص یا حل کردن یک مسئله ریاضی است اما در واقع مطالعه کردن و به حافظه سپردن مفاهیم درسی یک فرایند می باشد که دانش آموزان باید این فرایند یادگیری را به درستی طی کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. ما در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که به دانش اموزان کمک می کند تا این فرایند را آسان تر، با سرعت و کیفیت بالاتری طی کنند در این مطلب 21 مورد را بیان می کنیم :

1. سعی کنید درس را کامل بفهمید.

درک و فهم دروس، نقش بسیار اساسی و مهمی در موفقیت تحصیلی انسان دارد کسی که درس را نمی فهمد و درک نمی کند با کسی که آن درس را اصلاً نخوانده است فرقی ندارد. اگر حافظه انسان مطلبی را به طور گنگ و نامفهوم گرفت به همان شکل هم تحویل می دهد.

2.درس را سر کلاس یاد بگیرید.

یادگیری از سر کلاس و با تدریس معلم شروع می‌شود. باید هنگام تدریس دو حس بینایی و شنوایی خود را روی معلم و مفاهیم درسی متمرکز کنید و از توجه به مسائل دیگر پرهیز نمایید.

3.شجاع باشید و از پرسیدن نترسید.

اگر مطلبی برایتان واضح نبود حتما سوال کنید خجالت و حیا را کنار بگذارید. بیشتر دانش آموزان موفق و زرنگ حین تدریس معلم شجاعانه می پرسند و از پرسش خجالت نمی کشند.

4.پیش مطالعه داشته باشد.

پیش خوانی یا پیش مطالعه به شما کمک می کند با درس بیگانه نباشید و نیز در یادگیری و درک مطالب کمک زیادی میکند.

5.به سوالات بوجود آمده در پیش مطالعه پاسخ دهید.

سوالاتی که هنگام پیش خوانی برایتان پیش آمده در یک دفتر یاداشت کنید و از میان صحبت های معلم پاسخ این سوالات را پیدا کنید و اگر سوالی بی پاسخ ماند آن را از معلمتان بپرسید نگران تعداد زیاد سوالات نباشید این سوالات نقش بسیار موثری در فهم و یادگیری مطالب دارد و به شکل عجیبی پاسخ این پرسش ها در حافظه ثبت می شود.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟
6.سر کلاس حاضر باشید.

تا حد امکان هیچ کلاسی را ازدست ندهید زیرا حضور شما در کلاس باعث فهم و درک درست از مطلب می شود.

اگر به هر دلیلی نتوانستید سر کلاس حاضر شوید سعی کنید بعداً با کمک یکی از همکلاسی های زرنگ و درس خوان درسی که توسط معلم تدریس شده است را کاملاً یاد بگیرید. 

7.توجه کامل به تدریس معلم

سر کلاس فقط متوجه درس دادن معلم تان باشید و در حین تدریس نکته برداری هم نکنید، چون حتی نکته برداری در میان تدریس معلم نیز ممکن است باعث درک نکردن بعضی از نکات درسی بشود. 

8.کاهش زحمت برای درک و حفظ درس 

هنگامی تدریس معلم نباید هیچ چیزی جز مطالب مورد نظر معلم توجه ما را جلب کند.

 توجه در تمرکز ، در گوش دادن و فهم درست باعث کاهش زحمت انسان برای درک و حفظ آن درس می گردد.

9.ابتدا بفهمید سپس به خاطر بسپارید.

سعی کنید اول معانی عبارات را بفهمید نه اینکه مطالب را فقط طوطی وار حفظ کنید باید با فهم و درک کامل حفظ نماید و در موقع به یاد آوردن نیز توجه داشته باشید که به یاد آوردن عین مطالب مهم نیست بلکه مهم این است که به شکل آن مطالب را بیان کنید که معنا و مفهوم درست و کاملی بدهند. (البته در مواردی لازم است که عین مطالب را حفظ و بیان کنید) 

10. خلاصه نویسی و نکته برداری مطالب مهم 

بعد از پایان درس حتماً مشغول نوشتن خلاصه درس و مطالب مهم آن بشوید. نوشتن مطالب مهم تأثیر زیادی در موفقیت انسان در درس دارد. در احادیث اسلامی نیز بر نوشتن آموخته‌ها تاکید شده است و آن را باعث درک و حفظ بهتر مطالب می داند.

 امام صادق علیه السلام می فرماید:

(آنچه را شنیدی و دیدی بنویس زیرا که در آینده به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.) ( آنچه را می بینید و می‌شنوید یادداشت کنید زیرا موجب یادگیری بهتر می‌شود.)

 روزی پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ( علم و دانش را به بند کشید! )

 عرض کردند: (یا رسول الله! چگونه علم و دانش را به بند بکشیم؟) پیامبر (ص) فرمود: (با نوشتن.)

11.به کیفیت اهمیت دهید نه کمیت .

کم خواندن و خوب یاد گرفتن بسیار بهتر از خواندن و نفهمیدن یا کم فهمیدن است. حفظ طوطی وار فایده نخواهد داشت. سعی کنید به کیفیت مطالعه تان اهمیت بدهید نه فقط به کمیت و مقدار مطالعه.

12.به خاطر فهم و درک بیشتر بخوانید.

 درک و فهم خوب مطالب و دقت در آنها باعث علاقه مندی انسان به مطالب و لذت بردن از خواندن درس می گردد پس همیشه سعی کنید به خاطر فهم و درک بیشتر بخوانید و از درک کردن مطالب لذت ببرید قسمت‌های مشکل و پیچیده را دوباره بخوانید و سعی و کوشش در درک کامل آنها داشته باشید. 

13.به کارگیری حواس و بخشهای مختلف مغز 

 برای یادگیری و درک و حفظ بهتر درسهایتان، سعی کنید هم از گوش هم از چشم و در صورت امکان از حرکت دادن دستانتان نیز به تناسب موضوع درسی استفاده کنید و بدین ترتیب مطالب را بهتر یاد گرفته و حفظ کنید، یعنی با چشم مطلب را ببینید با زبان مطالب را بیان کنید، با گوش بشنوید و ... 

بنا بر نظر بعضی از روانشناسان، هر گروه از سلول های مغزی، مسئول حفظ موضوع های متفاوتی هستند، مثلاً گروهی شکل ها و قیافه ها را حفظ می‌کنند. گروهی دروس مرتبط با اعداد، مانند ریاضی را حفظ و نگهداری می کنند و گروهی دروس فیزیک و گروهی دروس دینی و ....

برای پرورش هر کدام از این سلول ها باید در راستای وظایف همان سلول ها تمرین نمود و همان سلول ها را به کار انداخت مثلاً هنگام دیدن شخصی که تازه با او آشنا شده اید در تمام زوایای صورت و بدنش اعم از ابروها، چشمها ، دهان، پاها و دست هایش دقت کنید. 

استاد کابوک در این باره می نویسد:

 (در روزهای نخستین که شروع به تمرین می کنید اغلب اشتباه خواهید کرد، ولی پس از چند ماه از قدرت و کار حافظه خود تعجب خواهید نمود. من سابق بر این هر وقت می خواستم کتاب را مطالعه کنم پس از مطالعه کاغذی لای آن کتاب می گذاشتم تا گم نشود و اغلب اوقات که خورده کاغذی در دست نداشتم فوراً گوشه صفحه کتاب را تا می کردم و بدین وسیله صفحات کتاب را خراب می نمودم. تا اینکه یکی از دوستانم کتاب تمیزی به من داد که آن را مطالعه کنم یک روز صبح تا نزدیک ظهر مقدار زیادی از آن کتاب را مطالعه کردم  بعد خواستم گوشه آن را تا کنم ولی متوجه شدم که اولاً کتاب، تمیز و دست نخورده است و ثانیاً به یکی از دوستانم تعلق دارد ناگهان چشمم به صفحه ۴۹ کتاب افتاد با خودم گفتم ۴۹ تقریبا نصف عدد ۱۰۰ یعنی ۵۰ و از ۵۰ یکی کمتر است. این موضوع مربوط به سال ها پیش است ولی هنوز صفحه ۴۹ که مقدمه تربیت سلول عدد در من شده است را فراموش نمی‌کنم. 

از آن روز به بعد تصمیم گرفتم که نه گوشه ای از صفحات کتاب را تاکنم و نه چیزی در لای صفحات آن بگذارم بلکه فقط پس از پایان مطالعه صفحه کتاب را به دقت بخاطر بسپارم. هر چند روزهای نخستین اغلب اشتباه می کردم ولی بعدها دیگر به هیچ وجه اشتباه نمی نمودم زیرا حافظه خود را در اثر به کار انداختن تقویت کرده بودم) 

14.اهمیت شور و شوق در درس 

 شور و شوق نسبت به درس خواندن یکی از عوامل بزرگ موفقیت در تحصیل می باشد. علاقه و اشتیاق به درس انگیزه لازم را برای درس خواندن ایجاد می نماید.

 کسی که علاقه و اشتیاق به درس را در خود به وجود بیاورد، از خواندن آن درس لذت می برد و آن را بسیار خوب فهمیده و حفظ می نماید. 

 15.حافظه پیوسته تحت فرمان قلب انسان است.

 یکی از بزرگترین روان پژوهان به نام (ریوارول) پس از تحقیقات فراوان در مورد شور و اشتیاق و حافظه و عوامل یادگیری می‌گوید: (حافظه پیوسته در فرمان قلب انسان است ، یعنی اگر انسان شور و اشتیاق به درس خواندن پیدا کند مطالب درس را بهتر و زیباتر متوجه می شود و هر چه که می‌خواند را حفظ می‌کند و از درس خواندن نهایت لذت را می برد) 

16.علاقه بیشتر باعث تمرکز بیشتر می‌گردد.

 داشتن علاقه به هر درس یکی از عوامل موثر برای ایجاد تمرکز فکر قوی در آن درس است هرچه علاقه بیشتر باشد تمرکز فکر هم بیشتر خواهد بود. 

 پس سعی کنید به درس خواندن علاقه و اشتیاق پیدا کنید و بدین وسیله استعدادهایتان را شکوفا کرده و به پیشرفت ها و موفقیت های بیشتر و بهتری دست یابید.

 17.نزدیک کردن خود به موضوعات درسی 

 برای علاقه مند شدن به یک درس باید تا می توانید خودتان را به موضوعات آن درس نزدیک نمایید.

 هرچه انسان به مطلب درسی نزدیک‌تر شود و آن را بهتر احساس کند آن مطلب مانند یک نیروی مغناطیسی، انسان را به سوی خود جذب می‌کند و برعکس در صورتی که انسان خود را به موضوعات مورد نظر نزدیک نکند بلکه از آنها دور شود، به آن مطالب بی علاقه خواهد شد.

18.توجه به ارزش درس و مطالعه کردن 

انسان هنگامی که متوجه ارزش درس و مطالعه بشود، به خاطر همین شناخت و ارزش قائل شدن برای درس و مطالعه، نسبت به دروس احساس نیاز پیدا کرده و به دنبال آنها می‌رود .

 شناخت و معرفت کسب اطلاعات جدید، بالا بردن قدرت فهم و درک و تکامل روحی از ارزش های والای درس و مطالعه می باشد.

19.درک اهمیت دروس و تاثیر آن در زندگی 

اهمیت تحصیل در آینده شغلی و اجتماعی را بدانید. یک مهندس ، یک دکتر یا یک استاد دانشگاه جایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به دیگران دارند، نوع پوشش، نحوه برخودشان و نوع نگاهشان به زندگی با دیگران بسیار متفاوت می باشد.

تمام این ویژگی ها انگیزه ای می شود تا شما بهتر و با علاقه بیشتری درس بخوانید.

20.تعیین جایزه و تنبیه برای خود

یکی دیگر از راه های به وجود آوردن اشتیاق نسبت به درس این است که انسان خودش یا توسط دوستش، جهت بهتر خواندن درس، برای خود جایزه و تنبیه معین کند و بدین ترتیب انگیزه لازم برای خواندن آن درس را به دست آورد.

مثلاً در صورت خواندن و خوب حفظ کردن درس، برای خود یک تفریح مناسب در نظر بگیرد و در صورت نخواندن و حفظ نکردن آن درس، خود را از یک سری تفریحات، مانند نگاه کردن فیلم و غیره محروم نماید.

21.علاقه مند شدن از راه تخیل و تصور

زندگی مجموعه ای است از نقش هایی که ما در زندگی بازی می کنیم.

گاهی نقش پدر گاهی نقش همسر ، گاهی نقش مدیر همه ی این نقش های واقعی ابتدا از تخیلات و تصورات ما شروع می شود. در زندگی تحصیلی هم ما تصمیم می گیریم چه نقشی بازی کنیم تنبل و بی استعداد باشیم یا با هوش و زرنگ در نهایت این تخیل و تصورات هستند که روی شخصیت و آینده ما تاثیر می گذارند پس تصورات و تخیلات خود را هدفمند کنیم.

موارد دیگری هم در کیفیت یادگیری و مطالعه تاثیر دارند که در آینده به آنها می پردازیم.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟





فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده